Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo vlastně jsem?

Říkávali jsme si a dodnes si říkáme lecjak. A zpravidla to, za co jsme se vydávali či dnes vydáváme, bylo poplatným své době.

Třeba namátkou:
Nejeden z našinců si za minula pyšně říkal: „Jsem horník, kdo je víc?“ Horníci se oficiálně vyzdvihovali, byli jakousi nešlechetnou šlechtou, u níž by každý střízlivě uvažující člověk dozajista dovětil, že bylo více těch, kdo jsou víc, než těch, kdo jsou míň. Ale zkrátka se jim oficiálně vzdával hold.
Ještě vcelku nadávno si pak mnozí z našinců říkali: „Je suis Charlie.“ Říkali to hezky nahlas a s hlavou vztyčenou kráčeli ulicemi, pevně se drželi a neskrývaně vyjadřovali své odhodlání být Charlie, ačkoliv by každý soudný člověk po zamyšlení se musel přiznat, že by ve skutečnosti Charlie být nechtěl. Protože kdo by chtěl být zastřelen, že?
Někteří z nás si v ještě mnohem bližším nedávnu říkali a dost možná dosud říkají pro změnu: „Jsem Boris.“ To víte; Sovětský svaz už sice dávno není náš vzor, ovšem najdou se i tací, kdo chtějí vyjádřit solidaritu s oponentem ruské věrchušky nebo se vymezit vůči Putinovi. Jsou na své označení patřičně hrdí, jakkoliv ani oni by jistě nechtěli být skutečnými Němcovy.
Nu a odnedávna o sobě náš první pán, tedy protějšek naší první dámy, tvrdí, že je Žid. Ovšem nemíní v tom zřejmě zůstat sám a proto na konferenci Americko-izraelského výboru pro veřejné záležitosti prohlásil šmahem, že „všichni jsme Židé“. A dočkal se za to takového aplausu vstoje, že není vyloučeno, že se i u nás najdou tací, kdo o sobě budou hrdě hlásat nepravdu. Tedy: „Jsem Žid.“
Jen málo by stačilo, abych se zařadil do některé z těchto skupin našinců. Abych byl horník, Charlie, Boris nebo Žid. Nebo cokoliv jiného, čím bych klidně mohl být, aniž bych tím byl.
Ovšem já jsem se do žádné z těchto skupin nezařadil. Stejně jako kdysi i dnes zastávám to, co o sobě prohlašuji bez ohledu na režim a momentální trendy. I nadále o sobě zatvrzele prohlašuji: „Jsem Čech.“
Tvrdím to o sobě, ač vím, že hlásáním toho, že jsem Čech, pozbývám toho, čeho je přáno „Charliem“, „Borisům“ a „Židům“. Těm samozvaným. Ač vím, že to, že jsem Čech, znamená, že jsem… Doplňte sami.
Protože…
Nejsem tak mediálně vyzdvihovaný. Nemohu hrdě kráčet ulicemi v šiku se svými, nikdo mi netleská vstoje, necítím solidaritu davu. Protože jsem Čech. A to je dnes zřejmě věru malý důvod k hrdosti, aspoň nakolik se mi zdá. Protože naposledy se toto mohlo se skutečnou hrdostí prohlašovat snad na konci devětaosmdesátého roku. Za a po Listopadu.
Ale co na tom? Jsem zkrátka Čech. Žádný Charlie, žádný Boris. A ať se to panu prezidentovi líbí nebo ne, nejsem ani Žid. A nevadí mi, že jemu, „Židovi“, tleskají v Americe vstoje, zatímco já, jeho poddaný, jsem se svým češstvím spíše za…
Název reprodukce neschopného kusu hovězího dobytka už si laskavě opět doplňte sami.
 

Autor: Viktor Pondělík | středa 4.3.2015 12:00 | karma článku: 8,64 | přečteno: 325x
  • Další články autora

Viktor Pondělík

Nebohá země česká

Jestli jsem poslední dobou něco neslyšel, pak to byly nějaké pozitivní zprávy. Skoro jako kdyby se všechno dobré ze světa vytratilo a zbylo jenom to špatné. A jako kdyby se navrch všechno smrsklo na pouhou ekonomiku.

10.7.2022 v 23:13 | Karma: 0 | Přečteno: 67x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Skvělý nápad, páni europoslanci

O nás lidech se ví, že si ničíme své životní prostředí. I když se bez přírody neobejdeme, škodíme jí mnoha různými způsoby. A co na to politici?

11.6.2022 v 8:20 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Sliby u nás neberou konce

Když člověk poslouchá řeči našich politiků, nejednou skutečně neví, zda se tomu má smát nebo spíš brečet.

14.5.2022 v 15:31 | Karma: 0 | Přečteno: 42x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Nejsme zrůdy, bruselata

V uplynulých letech si svět zvyknul označovat nás Čechy za xenofobní smečku, neochotnou pomáhat nešťastným lidem. Stalo se to běžným tématem od chvíle, kdy začala předchozí migrační krize, a všichni víme, jak se tehdy věci měly.

18.4.2022 v 16:09 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Jací my Češi jsme?

Snad jenom někdo úplně slepý a hluchý by dosud neregistroval, jak se naše země utěšeně (nebo neutěšeně?) zaplňuje běženci z Ukrajiny.

21.3.2022 v 16:26 | Karma: 0 | Přečteno: 7x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1296x
Od chvíle, kdy jsem se narodil, uplynulo již plus mínus devět pětiletek. A mám-li se za těmito ohlédnout, pak o sobě mohu zmínit třeba to, že jsem strávil řádově dvě desetiletí ve školních škamnách, od mateřské po vysokou školu, abych poté většinu své profesní dráhy strávil tamtéž, jen na opačné straně barikády. Pomineme-li tedy závratnou kariéru, již jsem započal coby hotelový recepční a ukončil až na daleko významnějším postu topiče tamtéž. K mým koníčkům patří již od počátku milénia zejména mé každoroční anabáze do mojí milované druhé domoviny, Jihoafrické republiky, a pokud pak setrvávám na naší polokouli, nejraději píši a píši a píši, aby měli ti, kdo umí číst, co číst, pokud to chtějí číst.

Seznam rubrik