Prostě za komunistů nebylo aut nikdy dost, byla notně nedostatková a čekání v pořadníku na přidělení jakéhokoliv vozítka se vleklo léta. Pokud člověk samozřejmě nebyl tuzexově či jinak privilegován. A tudíž bylo nemyslitelným zavádět daň, již máme od již výše zmíněného roku. Kdy už u nás bylo a dosud je aut dávno dost a mohli jsme si tak takový povinný poplatek dovolit zavést.
Prostě u nás máme předepsán jeden z mnoha povinných „desátků“, jenž se navenek tváří jako dobrý nápad. Ovšem je-li tomu vskutku tak, o tom lze již přinejmenším trochu zapochybovat. Máme...
Ekologickou daň za stará auta.
O co že to prý jde? Vlastně již dávno o nic nového pod sluncem. O pomoc našemu životnímu prostředí v podobě jednorázového poplatku při registraci či přeregistraci auta, které spadá odbornou mluvou do emisní normy Euro 0, 1 a 2 a od roku 2017 nově i Euro 3, tedy o auta vyrobená před deseti lety. Neboli o auta stará, která moc smrdí, jak by se toto dalo přeložit nám prosťáčkům.
Ministerští páni se tímto poplatkem oficiálně snaží, aby lidé nekupovali starší auta s vyššími emisemi a aby se i přispěním tohoto proháněla na našich silnicích častěji vozidla novější, ekologičtější. Protože máme i nadále znečištěné ovzduší, ne a ne být v tomto ohledu lépe; a poplatky prý fungují. Protože od roku 2009, tedy od zavedení poplatku při registraci vozidel, počet registrovaných starých aut v naší zemi poklesl.
A nejen že se nám díky tomu dýchá lépe. Díky obnově vozového parku je v našem silničním provozu údajně i bezpečněji, protože prý starší vozidla mohou za více dopravních nehod než ta nová.
Od roku 2017 by se pak měly mimo to, co již zaznělo, i zvýšit poplatky za Euro 1 a 2 a našinci by pak platili deset tisíc korun za „jedničku“, pět tisíc za „dvojku“ a tři tisíce za „trojku“.
A to se nám to pak bude volně dýchat vzduch čisťounký jako křišťál! A jako vedlejší efekt se budeme cítit o tolik bezpečněji! Stejně jako v dalších zemích, jež poplatek za auta s vyššími emisemi mají též a jichž je prý v Evropě hned patnáct...
I když mi v tom čistém vzduchu přece jenom něco tak úplně nevoní. Po zkušenostech s naší zemí se totiž nemohu zbavit již zpočátku dojmu, že našim mocným nejde (jen) o to, abychom mohli volně dýchat. Že je za tím i něco jiného; a pro naše mocné daleko důležitějšího.
A možná už tušíte co.
Jde přece o tak snadnou metodu, jak oškubat chudáky, kteří auto potřebují a na lepší než starší ojetinu nemají!
A také o kšeft úplně jiný; protože kdo nechce platit „ekologickou daň“ a má na to, koupí si auto nové. Nebo si na něj vezme trh rozhýbávající půjčku a podpoří tak mocnými vytouženou inflaci. A prospěje „takhle malému sousedovi z Boleslavi“ a jim podobným a podpoří „ekonomický růst“, což se mocným také hodí do krámu.
Zatímco ten údajně nejpravější z důvodů, proč tento povinný poplatek vůbec existuje? No nevím... Čistotě ovzduší nová auta jistě ve srovnání s těmi staršími prospějí, ale že bychom si v oblasti ekologie jako celku podobným počínáním pomohli...
Čím častěji budeme méně ekologická auta zbytečně předčasně měnit za nová, tím více budeme nových aut vyrábět a zároveň ta stará v nejlepším případě recyklovat a v případě horším vršit na vrakovištích a skládkách. A že by produkce materiálů na jejich výrobu, výroba samotná a nakonec i recyklace nebo likvidace pozůstatků po „stařečcích“ byla životnímu prostředí příznivou...
Pohlédněte na to, co se vznáší ve vzduchu nad vysokými pecemi, hliníkárnami, elektrárnami, jež produkují pro výrobu hliníku a nejen tu nezbytný proud, jak „ekologickou“ je výroba všemožných plastů a těžba rud kovů, co nejednou vypouštějí úpravny kovů a sklárny, co pro ekologii představuje distribuce nových vozů vlaky i náklaďáky,...
Podle informací z https://is.muni.cz/do/ped/kat/fyzika/autem/pages/vyroba.html sice musí být recyklovatelných minimálně 85 procent materiálu z vozidel, dalších minimálně deset procent se má dát využít energeticky, tedy spálit. Avšak se zbytkem... šup na skládky.
A je otázkou, vyváží-li namátkou řádově třeba až šedesát kilogramů nevyužitelného odpadu z každého „embéčka“ na skládkách ony o něco nižší emise...