Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z naší budoucnosti

„Vlastnictví zavazuje.“ Říkalo se to za oněch časů. A protože to platilo ve vztahu k Romům, testujícím realitní kanceláře, zda je tyto nediskriminují tím, že je nezvou na prohlídky domů a bytů, muselo to platit i o uprchlících.

A tak jsem se tehdy i já stal „zavázaným“. Protože to víte. Psal se rok 2015 a já měl to neštěstí ve štěstí (nikoliv naopak), že jsem vlastnil dvoupokojový byt a chatu se čtyřmi místnostmi. Majetek to zčásti koupený za svoje a zčásti zděděný, což byl přímo danajský dar.

Protože to přece bylo už za onoho času nemyslitelné. Nepředstavitelné. Neomluvitelné. Aby někdo, jsa osaměle žijícím, vlastnil pro svou maličkost celých šest místností plus nějakou tu chodbu, koupelny a sklep nádavkem. Aby se roztahoval, zatímco ostatním se nejednou nedostávalo střechy nad hlavou.

A tak poté, co jsem zaplatil „milionářskou daň“ zvanou tehdy libozvučněji daň z nemovitosti, i z níž se přispívalo těm potřebným, došlo i na kvóty. Protože vlastnictví zavazuje.

Stát se ke mně tehdy zachoval ještě velmi šlechetně. Dokonce mi dal na vybranou, nechám-li si pro svou potřebu tu či onu z uvedených nemovitostí. Dostal jsem možnost vybrat si, zda budu nadále sám obývat jen svůj byt nebo chatu… totiž část chaty, protože celý objekt by byl už přece jenom sociálně neúnosným luxusem.

A já jsem si vybral byt. Na sousedech to sice nezáviselo, protože mezi lidmi z dalších bytů v paneláku a podnájemníky v druhé půlce chaty moc velký rozdíl není, ale přece jenom byt byl byt. Byt ve městě, s vodou, elektřinou a ústředním topením, to je přece jenom pohodlnější varianta než voda ze studně a věčné řezání dřeva do kamen.

Vybral jsem si tehdy tedy byt. A chatu v rámci sociální spravedlnosti uvolnil, aby se do této nastěhovali nejpotřebnější z potřebných. Tedy imigranti, pro něž už v naší zemi jinde místo nebylo. Neučinil jsem tak dobrovolně, jenže kdybych ji nedal k dispozici, dříve či později by mi ji znárodnili. Totiž vyvlastnili, což je ale ve své podstatě totéž.

A pak už jsem si jenom žil. No, žil… Spíše kmital. Protože „vlastnictví zavazuje“. A protože mi ona chata po formální stránce zůstala, měl jsem se co ohánět. Protože znáte uprchlíky z třetího světa… Nechali puštěnou vodu a já pak kupoval a instaloval vysoušeč. Protože ve vlhkém objektu by přece bydlet nemohli, to je o zdraví. Pak nechali téci vodu nanovo, a to tak dlouho, až se spálilo čerpadlo ve studni. A já sháněl instalatéra, elektrikáře a čerpadlo nové. Na nějakých pětadvacet tisíc to vyšlo. Ale stálo to za to. Voda zase tekla. A to měli mí uprchličtí podnájemníci radost! Tekla a tekla a já vysoušel a vysoušel. A měnil čerpadlo… a tak pořád dokolečka. Protože „vlastnictví zavazuje“.

Pak přišla zima a já kmital nanovo. Protože uprchlíkům byla zima. To víte, v naší zimě je zima i nám, a což teprve oněm exafričanům a exarabům! Řezal jsem dřevo, řezal a řezal, štípal, skládal ho do hranice a oni si topili a topili. A tím mi zatopili. Protože navzdory revizi začalo hořet v komíně. A posléze v celém objektu, který se stal rázem neobyvatelným. A ačkoliv si oni uprchlíci neudělali na rozdíl od jiného etnika táborák přímo v místnosti, výsledek byl stejný.

A tak bylo třeba vyvézt ohořelé zbytky, postavit novou střechu, pořídit komplet nové vybavení. Protože uprchlíci, jakkoliv zvyklí na leccos, v Evropě přece v něčem takovém žít nemohli. A během stavebních prací jsem jim musel prozatímně platit hotel. Protože „vlastnictví zavazuje“. Byl jsem za to přece zodpovědný. Kdybych jim udělal topení elektrické, přece by k tomu vyhoření nedošlo.

A tak jsem jim nakonec pořídil elektrické vytápění. A to byla poslední kapka. Protože proud sice podle informací z médií nezdražoval, ale i tak mě to vytápění stálo majlant. Z mé kapsy. Protože „vlastnictví zavazuje“ a kdybych podnájemníkům netopil, se zlou bych se potázal. Napřed by mi dali co proto politici naši, pak ti bruselští a nakonec by nezůstali stranou ani aktivisté typu Amnesty International. A jeden z u mne ubytovaných uprchlíků dokonce hrozil, že nebudu-li se starat, nechá mě vyletět do luftu. Že má strejdu u Islámského státu či co…

A tak jsem se o ně staral. A staral jsem se dobře. Tak dobře, že jsem ve druhé vlně dostal i další kvótu uprchlíků do mého bytu. Protože i dvoupokoják byl pro mne samotného přece moc velký. A tak nás tam bydlelo pět, pak s jejich příbuznými a nově narozenými dětmi deset, pak patnáct, dvacet. A pak už nás v tom bytě bylo moc. Bylo to už neudržitelné. Bylo s tím třeba něco udělat. A úřady s tím i něco udělaly. Vyřešily to.

Byl jsem prostě jednoduše vystěhován. Proč by také ne, že? Když jsem už neměl ani korunu a nemohl platit nájem…

A tak dnes žiji na trávníku před kdysi mojí chatou. Jež byla exekučně zabavena a dána do správy oněch tam ubytovaných uprchlíků. Bydlím u ní, abych to neměl daleko a mohl se o ně i nadále starat. Ale zároveň bydlím přece jenom raději kousek dál od ní. Protože když jsem dlel těsně u její zdi, kde na mě pod okrajem střechy aspoň tolik nepršelo, spadla na mne jednoho dne cihla z pozvolna se bortící obvodové zdi a já byl pár dní v nemocnici. A pak v kriminále, protože jsem si neplnil po dobu léčení své povinnosti, tedy nepečoval o své hosty.

Bydlím tam na trávníku, posluhuji ubytovaným Afričanům a Syřanům a je mi do zpěvu. Většinou večer, když zalezu pod svou novou střechu nad hlavou. Nejčastěji si pak zpívám naprosto příhodnou píseň, již zná z původních našinců snad každý. „Mám malý stan, mně na nohy táhne, snad ze všech stran…“

 

Autor: Viktor Pondělík | úterý 7.7.2015 10:00 | karma článku: 21,24 | přečteno: 409x
  • Další články autora

Viktor Pondělík

Nebohá země česká

Jestli jsem poslední dobou něco neslyšel, pak to byly nějaké pozitivní zprávy. Skoro jako kdyby se všechno dobré ze světa vytratilo a zbylo jenom to špatné. A jako kdyby se navrch všechno smrsklo na pouhou ekonomiku.

10.7.2022 v 23:13 | Karma: 0 | Přečteno: 67x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Skvělý nápad, páni europoslanci

O nás lidech se ví, že si ničíme své životní prostředí. I když se bez přírody neobejdeme, škodíme jí mnoha různými způsoby. A co na to politici?

11.6.2022 v 8:20 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Sliby u nás neberou konce

Když člověk poslouchá řeči našich politiků, nejednou skutečně neví, zda se tomu má smát nebo spíš brečet.

14.5.2022 v 15:31 | Karma: 0 | Přečteno: 42x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Nejsme zrůdy, bruselata

V uplynulých letech si svět zvyknul označovat nás Čechy za xenofobní smečku, neochotnou pomáhat nešťastným lidem. Stalo se to běžným tématem od chvíle, kdy začala předchozí migrační krize, a všichni víme, jak se tehdy věci měly.

18.4.2022 v 16:09 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Jací my Češi jsme?

Snad jenom někdo úplně slepý a hluchý by dosud neregistroval, jak se naše země utěšeně (nebo neutěšeně?) zaplňuje běženci z Ukrajiny.

21.3.2022 v 16:26 | Karma: 0 | Přečteno: 7x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Kdo skutečně pomáhá Čechům?

Je známo, že se každý dluh musí splatit. Ovšem v Česku se na to náramně často zapomíná. Než se nám dluhy připomenou.

22.2.2022 v 19:47 | Karma: 0 | Přečteno: 3x | Diskuse| Ekonomika

Viktor Pondělík

Kamarád omikron

Už dávno se nesnažím chápat, co se kolem nás nejednou děje a jaká opatření a z jakého důvodu se právě praktikují. Protože bych z toho měl hlavu jako škopek a stejně bych se nejspíš nedobral pochopení takové reality.

24.1.2022 v 19:45 | Karma: 0 | Přečteno: 6x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Nebozí letečtí dopravci!

Cestovatelskou branži a zejména létání postihuje v posledních vcelku mnoha měsících jedna rána za druhou. A dopravci stejně jako cestující aby si z toho zoufali.

26.12.2021 v 17:15 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Cestování

Viktor Pondělík

Jak to skoulí s prezidentem?

Když se v Česku někdo nakazí koronavirem, musí povinně do karantény. Čtrnáct dní musí být izolován od cizích lidí a toto opatření musí být ukončeno až lékařem. Ví to všichni a mělo by to také platit pro všechny.

27.11.2021 v 19:25 | Karma: 0 | Přečteno: 7x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Čeští doktoři nemají co na práci?

Tak prý stoupají počty lidí nakažených koronavirem v České republice burcujícím tempem. A odstupující vláda, jakkoliv by měla myslet spíše na to, co budou její členové dělat dále, až opustí svá koryta, řeší to, co řeší.

1.11.2021 v 16:58 | Karma: 0 | Přečteno: 6x | Diskuse| Ostatní

Viktor Pondělík

Zaplatí vláda všechno všem?

Už nějakou dobu se mluví o tom, že se blíží citelné zdražení elektřiny. A vše nasvědčuje tomu, že se tak i stane.

3.10.2021 v 15:25 | Karma: 0 | Přečteno: 15x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Bude se znárodňovat?

Někteří z Čechů sice bydlí tak, jak si bydlet přejí, a mnozí bydlí aspoň tak, jak jim to jejich finanční poměry umožňují, ale jsou tu i ti, kteří prostě na žádné bydlení nedosáhnout.

6.9.2021 v 19:43 | Karma: 0 | Přečteno: 7x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Nebudou přece rozhodovat rozumně!

Tak nám naši poslanci definitivně rozhodli. Od nového roku, kdy už celá řada z nich nejspíše u koryta nebude a odpovědnost tak už ponesou jiní, se díky jejich rozhodnutí zvýší důchody.

9.8.2021 v 16:15 | Karma: 0 | Přečteno: 5x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Budou si Češi konečně rovnější?

S trochou nadsázky by se dalo říci, že se v české poslanecké sněmovně stalo před nemnoha dny něco nepředstavitelného. Prošel tam totiž návrh, který je nejen demokratický, ale i vysloveně rozumný.

21.7.2021 v 15:53 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Společnost

Viktor Pondělík

Pomůžete mi někdo?

Ve svém bydlišti jsem si dlouho žil naprosto spokojeně. Jak skvělé místo k životu to jenom bylo! Jenže pak se do sousedního bytu nastěhoval nějaký mladý pár a rázem se vše změnilo.

5.7.2021 v 0:23 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Poezie a próza

Viktor Pondělík

Taky řešení

Paní si seděla ve vlaku vedle jakéhosi spolucestujícího a neměla důvod si na cokoliv stěžovat. Cesta ubíhala rychle a hladce a co si může člověk přát víc, že? Snad už vůbec nic.

5.6.2021 v 13:39 | Karma: 0 | Přečteno: 11x | Diskuse| Poezie a próza

Viktor Pondělík

Soudružská skleróza

Tak jsme tu měli před pár dny první máj. Den označovaný jako svátek pracujících a v našich končinách odedávna uzurpovaný komunisty, jimž se tento vždy hodil do krámu.

6.5.2021 v 16:11 | Karma: 0 | Přečteno: 7x | Diskuse| Politika

Viktor Pondělík

Ať žije očkování

Jak už jste určitě slyšeli, máme tu koronavirovou pandemii. Je to prý něco strašlivého, a tím jediným, co nám v této situaci pomůže, je jedině očkování. Jedině díky proočkovanosti národa se prý budeme moci vrátit k normálu.

7.4.2021 v 15:55 | Karma: 0 | Přečteno: 21x | Diskuse| Ostatní

Viktor Pondělík

Problém

Haló, miláčku! No, to jsem já. Promiň, že ještě nejsem doma, ale autobus, kterým jsem měla přijet, mi ujel před nosem. Další měl jet až za dlouho, tak jsem si řekla, že vyrazím domů stopem.

18.3.2021 v 20:04 | Karma: 0 | Přečteno: 11x | Diskuse| Ostatní

Viktor Pondělík

Když se voda káže a víno pije

Před několika dny mi přišel neobjednaný a nežádaný dopis od mé banky. Nechtěl jsem ho po ní, protože mi je vlastně naprosto zbytečný, a neměl jsem tak potřebu něco takového chtít.

19.2.2021 v 20:01 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1296x
Od chvíle, kdy jsem se narodil, uplynulo již plus mínus devět pětiletek. A mám-li se za těmito ohlédnout, pak o sobě mohu zmínit třeba to, že jsem strávil řádově dvě desetiletí ve školních škamnách, od mateřské po vysokou školu, abych poté většinu své profesní dráhy strávil tamtéž, jen na opačné straně barikády. Pomineme-li tedy závratnou kariéru, již jsem započal coby hotelový recepční a ukončil až na daleko významnějším postu topiče tamtéž. K mým koníčkům patří již od počátku milénia zejména mé každoroční anabáze do mojí milované druhé domoviny, Jihoafrické republiky, a pokud pak setrvávám na naší polokouli, nejraději píši a píši a píši, aby měli ti, kdo umí číst, co číst, pokud to chtějí číst.

Seznam rubrik